جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    حدیث / آفاق نیایش- تفسیر دعای سحر / آفاق نیایش - تفسیر دعای سحر
    بخش بيستم

    تفسير منت‏

    آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 181

    اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ مَنِّكَ بِا قْدَمِه‏

    وَ كُلُّ مَنِّكَ قَديمٌ؛

    اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمَنِّكِ كُلِّهِ.

    تفسير ادبى‏

    «منّت» به معناى «نعمت» است. يكى از اسماى پروردگار عالم «منّان» است و از اسماى ديگر خداوند تعالى هم «حنّان» است. فرق ميان اين دو اسم، اين است كه: اگر پروردگار عالم به بنده‏اى كه از او اعراض نموده نعمت مى‏بخشد به او «حنّان» مى‏گويند، و اگر پيش از درخواست بنده، به او نعمت مى‏بخشد «منّان» مى‏گويند.

    خلاصه، «حنّان» و «منّان» هر دو به معناى «منعم» است، و «منّان» يعنى كسى كه نعمت‏هاى فراوان و بزرگ به بنده عنايت مى‏كند.

    راغب در مفردات، منّت را بر دو قسم تقسيم مى‏كند:

    اول: منّت فعلى؛ مثلًا گفته مى‏شود: «منّ فلانا على فلان؛ فلان كس به فلانى نعمت داده است.»

    آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 182

    قرآن مى‏فرمايد:

    «لَقَدْ مَنّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ اذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولًا مِنْ انْفُسِهِمْ يَتْلوُ عَلَيْهِمْ آياتِةِ وَيُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ»؛[1] خداوند بر مومنان منّت گذاشت تا از ميان خودشان رسولى برانگيخت كه آيات را برايشان مى‏خواند و ايشان را تزكيه مى‏كند و كتاب و حكمت بدان‏ها تعليم مى‏دهد.

    دوم، منّت قولى؛ يعنى اين كه اگر كسى نعمتى به ديگرى داد آن را بازگو كند. اين منت، به قول راغب «قبيح» است. قرآن مى‏فرمايد:

    «يَمُنُّونَ عَلَيْكَ انْ اسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَىَّ اسْلامَكُمْ بَلِ اللّهُ يَمُنُّ عَليْكُمْ أنْ هَديكُمْ لِلإيمانِ إنْ كُنْتُمْ صادِقينَ»؛[2] اى پيغمبر! منّت مى‏گذارند براى اين كه اسلام آوردند بگونگذاريد، بلكه اين خدا است كه با هدايت كردنِ شما به ايمان، بر شما منّت مى‏گذارد اگر راست گو باشيد.

    شرح عرفانى‏

    عارف، يعنى كسى كه به درخانه خدا مى‏رود، وقتى به نعمت‏هاى خدا توجه كند و اين كه بعضى از نعمت‏ها اقدم، اشرف و ادوم است؛ نظير حقيقت واسطه فيض، در اين نظر مى‏گويد:

    «اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ مَنِّكّ بِا قْدَمِه؛

    خدايا! به درخانه‏ات آمده‏ام، توجهم به نعمت توست، و تو را به حقيقت محمد صلى الله عليه و آله قسم مى‏دهم، زيرا نعمتى دائم، شريف و برزگ است.»

    آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 183

    و وقتى توجه كند كه همه نعمت‏هاى ربوبى، شريف است، مى‏گويد:

    «وَ كُلُّ مَنِّكَ قَديمٌ‏

    اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمَنِّك كُلِّهِ.»

    درس ولايى‏

    عارف گاهى نظر به اهل‏بيت و ثكثر آن‏ها دارد و خواهان توسل به اهل‏بيت است، لذا در اين نظر مى‏گويد:

    «اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ مِنْ مَنِّكّ بِا قْدَمِه؛

    خدايا! به درخانه‏ات آمده‏ام، تمام نظرم به چهارده معصوم است. خدايا! تو را به قديم‏ترين آن نعمت‏ها؛ يعنى به حقيقت محمد صلى الله عليه و آله قسم مى‏دهم.»

    عارف وقتى توجه كند كه چهارده معصوم، واسطه فيض و يك چيزاند:

    «كُلُّهُمْ نورٌ واحِد» و «اوَّلُهْمْ مُحَمَّدٌ، اوْسَطهُمْ مُحَمَّدٌ، آخِرُهُمْ مُحَمَّدٌ»،

    در اين نظر مى‏گويد:

    «وَ كُلُّ مَنّكَ قَديمٌ‏

    ؛ خدايا! همه نعمت‏هايت قديم‏اند.»

    اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمَنّك كُلِّهِ؛

    خدايا به درخانه‏ات آمده‏ام، از تو سئوال مى‏كنم و تو را به چهارده معصوم قسم مى‏دهم.»

    تذكر اخلاقى‏

    يكى از رذايلى كه همه انفاق‏ها را باطل مى‏كند «منت گذاشتن» است؛ يعنى كسى نعمت به كسى بدهد و سپس بازگو كند و بگويد: «من آنم كه بر تو منّت دارم، زيرا

    آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 184

    نعمتى به تو داده‏ام.» قرآن شريف جدّاً از اين صفت رذيله نهى كرده و مى‏فرمايد:

    «الَّذينَ يُنْفِقُونَ امْوالَهُمْ فى سَبيلِ اللَّهِ ثُمَّ لايُتبعونَ ما انْفَقوُا مَنّاً وَ لا اذًا لَهُمْ اجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاهُمْ يَحْزَنُونَ»؛[3] كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند سپس به دنبال آن‏چه كه انفاق كرده‏اند منّت و اذيت و آزارى ندارند، اجر آنان با خداست و خوف و اندوهى بر آنان نيست.

    بعد مى‏فرمايد:

    «يا ايُّها الَّذينَ آمَنوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ اْلَاذى‏ كَالَّذى يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يَؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ»؛[4] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! انفاق‏ها و صدقه‏هاى خود را باگذاشتن و اذيت كردن باطل نكنيد، و مثل افرادى كه براى رياكارى مالشان را در راه خدا مى‏دهند نباشيد، آدم رياكار ايمان به خدا و روز جزا ندارد.

    آيه شريفه به ما مى‏گويد وقتى خدمتى به جامعه و مردم كرديم منّت نگذاريم، زيرا اعمال ما پوچ و باطل مى‏شود.

    در وقت عمل بايد خلوص داشت و عمل بايد رنگ خدايى داشته باشد، زيرا در غير اين صورت پوچ و باطل مى‏شود.

    اين آيه مى‏فرمايد: آدم رياكار ايمان به خدا و روز قيامت ندارد؛ بلكه به كافر تشبيه شده است چنان كه در سوره ماعون براى او «ويل» گفته شده است:

    «فَوَيْلٌ لِلمُصلّينَ الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهوُنَ الَّذينَ هُمْ يُراءُنَ وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ»؛[5] واى بر نمازگزارانى كه از نمازشان غافل‏اند، آنان كه ريا مى‏كنند و از دادنِ زكات [و وسايل و مايحتاج‏

    آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 185

    خانه و كمك به نيازمندان‏] خوددارى مى‏ورزند.

    چنان چه ما نعمتى به كسى داديم و خدمتى به كسى كرديم، اگر منّت گذاشتيم و گفتيم «من آنم كه در حق تو چنين كردم»، اهانت به اوست و نه تنها پاداش ندارد و عملش را باطل كرده است، بلكه از نظر روايات گناهش بسيار بزرگ است.

    پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايند:

    «مَنْ اهانَ بى وَليّاً فَقَدْ با رَزَنى‏ بِالْمُحارَبَةِ؛[6]

    اگر كسى به مسلمانى توهين كند مثل اين است كه با من جنگ كرده باشد.»

    با توجه به اين تذكر اخلاقى بايد به ديگران، جامعه‏تان و انقلابتان خدمت كنيد، چرا كه اين وظيفه همه است. مواظب باشيد كه وقتى كارى انجام داديد رنگ خدايى داشته باشد و آن را بازگو نكنيد و منّت بر سر كسى نگذاريد كه منّت به قول راغب در مفرات، «مستقبح» است و پيش خدا، پيغمبر و ائمه اطهار عليهم السلام و مردم قبيح است.



    [1]. آل عمران، آيه 164.

    [2]. حجرات، آيه 17.

    [3]. بقره، آيه 262.

    [4]. بقره، آيه 264.

    [5]. ماعون، آيه 4- 7.

    [6]. بحارالانوار، ج 5 ص 283،( باب 12)، ح 3 و ج 4، ص 65،( باب 1)، ح 6.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365